Sunday, January 24, 2010

Artikel : Aplikasi Sistem Maklumat Geografi (GIS) dalam Pendidikan

My Artikel
http://myais.fsktm.um.edu.my/5002/1/23.pdf

Aplikasi GIS (Geographic information system) mempunyai pelbagai potensi antaranya, boleh meransang pelajar untuk mengetahui sesuatu topik/masalah secara kritis dan kreatif/ ia juga boleh meningkatkan tahap kemahiran vokasional seseorang individu. Di negara maju, pelajar universiti dan pensyarah bekerjasama dalam membangunkan model GIS dimana faedahnya dapat dinikmati oleh masyarakat setempat. GIS memberi kesedaran kepada kita tentang peri pentingnya teknologi maklumat dimasa kini.

8 comments:

  1. terima kasih..............

    mengenai artikel ini terdapat banyak maklumat yang penting yg dapat kita berkongsi maklumat secara umum .penggunaan GIS dalam
    pengajaran dan pembelajaran amat penting kepada pelajar. terima kasih kepada yg menyediakan artikel ini untuk bacaan kepada semua pelajar.

    ReplyDelete
  2. arikel yang bagus...sesuai dengan kehendak semasa dalam era global...artikel boleh serba sedikit membantu proses pembelajaran

    ReplyDelete
  3. Assalamulaikum.

    Ulasan saya terhadap jurnal: Tidak dapat dinafikan, penggunaan teknologi di dalam kehidupan di masa kini amat perlu. Tidak ketinggalan bidang pendidikan. Ia boleh diaplikasikan dalam semua pelajaran dan subjek. Tidak kira subjek akademik ataupun agama. Sebagai contoh di dalam subjek Geografi. Kecanggihan perisian dan internet memudahkan kita untuk melihat permukaan geografi muka bumi. Sebagai contoh Sistem Maklumat Geografi (GIS) dan Google Earth.GIS bukan sahaja boleh
    menyimpan dan memaparkan malah boleh menganalisis dan memanipulasi data. GIS mampu memaparkan data dalam bentuk lapisan mengikut tema. Cuma beberapa kelemahan yang ada disegi ketepatan data dan kos yang tinggi. Google Earth dapat memaparkan kepada kita muka bumi dalam bentuk peta atau gambar sebenar (satelite). Bahkan ia boleh dipaparkan kepada pelungsur web dengan jarak yang dekat. Tempat-tempat dan lokasi penting boleh juga didapati dengan Google Earth. Cuma sedikit kekurangannya ialah peta atau gambar permukaan bumi ialah tidak semasa dan di kemaskini pada waktu tertentu sahaja.

    ReplyDelete
  4. salam..
    artikel yang bagus dan mungkin memberikan maklumat yang baru kepada kita terutama sumbangan terkini teknologi terhadap bidang pendidikan..
    tahniah..masukkan seberapa banyak maklumat yang terkini yang dapat dikongsi oleh kita semua..tq

    ReplyDelete
  5. kita perlu menambah kam lagi maklumat serta pengetahuan kita mengenai teknologi masa kini, jangan kita biarkan sehingga terkebelakang dariorang yang lebih maju. kita perlu mancuba dan dan bersedia terkedapan daripada orang lain

    ReplyDelete
  6. salam.

    setiap guru perlu meningkatkan kemahiran yang dapat membantu mempelbagaikan pendekatan dalam p&p supaya lebih berkesan dan dapat menarik minat pelajar. salah satu kemahiran yang perlu dipelajari ialah bidang ICT ini.

    ReplyDelete
  7. artikel yang bagus.

    artikel ini menyatakan kepentingan kita sebagai guru untuk menguasai ilmu teknoogi maklumat agar proses P&P kita dapat divariasikan dan lebih berkesan.

    ReplyDelete
  8. nk tnya pendapat...mengapa bidang ukur dan pemetaan amat memerlukan sistem gis??secara relevan?

    ReplyDelete